دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۹
۱ نفر

هفته گذشته مقامات ترکیه اینستاگرام را در اعتراض به حذف صفحاتی که شهادت اسماعیل هنیه را تسلیت گفته بودند، فیلتر کرد، اما حالا در خبرها آمده است یک هفته پس از فیلترینگ، فشارهای ترکیه جواب داده و شرکت متاپلتفرمز به‌عنوان مالک اصلی اینستاگرام متعهد به احترام و رعایت قوانین و مقررات این کشور شده است.

فیلتر اینستاگرام

به گزارش همشهری آنلاین، با پذیرش خواسته‌های طرف ترک، حالا یک تعامل دوطرفه به‌وجود آمده است و اینستاگرم در بستری بدون فیلتر به فعالیت خود در ترکیه ادامه خواهد داد.

باز هم حمایت از ترور

اما علت فیلترینگ چه بود؟ شواهد نشان می‌داد صفحاتی که پست‌هایی با محتوای تسلیت در پی ترور شهیداسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس توسط اسرائیل در این پلتفرم منتشر کرده بودند، از دسترس خارج شدند.

پس از این اقدام غیرمنصفانه اینستاگرام، اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات ترکیه که اینترنت را تنظیم می‌کند، اوایل روز جمعه مسدود شدن اینستاگرام در این کشور را اعلام کرد؛ هرچند در ابتدای اعلام این خبر دولت ترکیه نه دلیل این کار را عنوان کرده و نه چیزی از مدت زمان فیلترینگ گفته بود.

تکرار رفتار اشتباه

این نخستین‌باری نیست که اینستاگرام رفتار غیرمنصفانه‌ای در برابر تحرکات تروریستی اسرائیل دارد. پیش از این نیز در پی شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، اقدام به حذف پست صفحه‌های کاربران ایرانی در این‌باره کرده بود.

در آن زمان اینستاگرام علت این حرکت را رعایت قوانین تحریم آمریکا علیه ایران که شامل قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندهان آن در فهرست تحریمی‌ها بود، اعلام کرد، اما این اتفاق در سالگرد شهید سلیمانی نیز تکرار شد؛ هرچند مقامات ایران در شهریور۱۴۰۱ و پس از اغتشاشات کشور، صلاح را بر فیلتر این شبکه اجتماعی دیدند.

رعایت قوانین از سوی اینستاگرام

ترکیه شنبه‌شب پس از بیش از یک هفته مسدود شدن در سراسر کشور، دسترسی به اینستاگرام را برای عموم مردم باز کرد. عبدالقادر اورال اوغلو، وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه در این‌باره گفت: «در گفت‌وگوهایمان با مقامات اینستاگرام، به ما اطمینان داده شد که درخواست‌هایمان به‌ویژه درخواست‌های مربوط به فعالیت‌های مجرمانه برآورده می‌شود و قول داده‌ایم که با هم روی ابزاری برای سانسور برخی محتواهای نامناسب کار کنیم.»

اورال اوغلو در ویدئویی که در شبکه اجتماعی ایکس یا توییتر سابق منتشر شد، توضیح داد که این پلتفرم برای ایجاد انطباق با قوانین ترکیه مصمم است و در مواردی که قانون نقض شود، مداخله سریع و مؤثر ما صورت خواهد گرفت. وی افزود که تمام حساب‌های متعلق به سازمان‌های «تروریستی» ممنوع و تمام محتوایی که اینگونه سازمان‌ها ازجمله PKK، PYD و FETO منتشر کنند، حذف خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

نقض قوانین

مهدی باقری، ناظر کارگروه تعیین محتوای مجرمانه رایانه‌ای در زمان فیلتر اینستاگرام درخصوص تداوم این اتفاق گفت: درخصوص فعالیت پلتفرم‌های خارجی شورای‌عالی فضای مجازی، سیاستگذاری می‌کند؛ اینکه فعالیت آنها طبق چه برنامه و براساس چه آیین‌نامه‌ای باشد.

درخصوص ارتباطات حقوقی با شرکت‌های خارجی هم تصمیم‌گیرنده وزارت ارتباطات است. درخصوص اینستاگرام و واتساپ دیگر شکی وجود ندارد که این دو پلتفرم خارجی قوانین جمهوری اسلامی را نقض کرده‌اند. باقری تأکید کرده بود اگر آنها قرارداد و تفاهمنامه‌ای امضا کنند و شروط جمهوری اسلامی ایران را بپذیرند و متعهد به پذیرش مسئولیت شوند، منعی برای فعالیت‌شان وجود نخواهد داشت که این اتفاق طی ۲سال گذشته رخ نداده است.

کد خبر 873535

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 21
  • محمد IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    49 11
    خوش به حال مردم ترکیه اینجا که چند ساله فیلتره
    • علی IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
      1 2
      سریع جمع کن برو ترکیه
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    43 5
    بالاخره پزشکیان به وعده خود عمل کرد اما برای ترکیه 🤣🤣🤣🤣
  • سیدمحمد IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    29 16
    چیزهایی که توایران سرسوزنی برای مسولین مهم نیست معیشت و خواست مردمه!!
    • علی IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
      1 0
      شما هم اگر سرسوزنی سواد سیاسی داشتی شاید نظرت عوض میشد
  • ناشناس IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    31 9
    احتمالا تو ایران هم این اتفاق افتاده و اینستاگرام کوتاه اومده ولی کاسبان فیلتر شکن اجازه ی این کارو نمیدن
  • سعید IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    22 25
    هر پلتفرمی وقتی میخواد تو ‌یه کشور فعالیت کنه باید به قوانین اون کشور احترام بگذاره وگرنه مسدود میشه نمونه ‌ش ترکیه و حالا اینستاگرام در مورد ایران رغبتی به این موضوع نداره چون کاربران ایرانی از هر سوراخی که شده بلاخره به اینستا متصل میشن و دیگه در خودش الزامی نمیبینه که به قوانین ایران هم پایبند باشه نمونه ش تو اغتشاشات به راحتی اموزش خرابکاری و کوکوتل مولوتوف داده میشد که به هیچ وجه حذف نمیشد ولی اگر همون محتوا برای کشور دیگه ی ساخته میشد کل اون حساب برای همیشه مسدود میشد تا زمانی که این پلتفرم ها اینطور تبعیض امیز برخورد میکنن باید مسدود بمونه و چه بهتر کاربرای ایرانی برای حفط شان و شخصیت خودشون از این پلتفرم ها فاصله خارج‌بشن باید خودمون برای خودمون ارزش قائل بشیم
  • Mohammad IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    26 9
    فرق کشور رو ببین در منطقه یکی حرف شو به کرسی می‌نشونه یکی مثل ما ...
    • عرشیا IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
      5 0
      از روی که گاز شهری آمده دیگه کرسی نداریم
    • دانیال NL ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
      0 0
      درود ب شما وهر انسان آزاده‌ای که دید باز ومنصانه در مورد رویدادها دارد وحرفش وهواداران از روی انصاف است نه از روی کینه وبغض کاش تمام مردم ما هم همچون شما با مسائل کشور اینگونه واز روی انصاف برخورد می‌کنند از از روی هوا وهوس
  • مهدی IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    19 7
    به نظر من فقط به خاطر فروش فیلتر شکن هست که اینستاگرام واتساپ تلگرام و یوتیوب رو رفع فیلتر نمی کنند کسانی که تو کار فروش فیلتر شکن هستند از خداشون هست که این پلتفرم ها همیشه فیلتر باشند
  • جابر جعفری IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    7 11
    اینستاگرام کارش فیلترینگ است هر موقع کس حرف حق بزند اینستاگارام فوری طرفیت خودش را ظاهر وثابت می کند اقلا 50بار صفحه من عاجز بینوای درمانده را بسته ،چرا چرا چون یک حرف مغایر امیال منحرفان زده ام آنه فقط وظیفه دارند مردم را منحرف کنند وهمه بی پدر مادر بکنند،چون آنه از هویت بدشان میاید، ،
  • علی IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    7 4
    دراین جنگ بین اسرائیل و فلسطین و این فجایع کشتار فلسطینی‌ها و مظلومیت آشکار مردم فلسطین مواضع تمام کشورهای دنیا تقریبا مشخص شد و معلوم شد کشورها خود را درگیر جنگ به نفع مظلوم نمی‌کنند و حد اکثر به محکومیت اکتفا می‌کنند و کشور های قدرتمند شرق و غرب هم به منافع خود می اندیشند کشورهای کوچک هم مسلما کاری نمی توانند انجام دهند و می‌ترسند و تماشا می‌کنند و به فکر حفظ حکومتشان هستند بنابراین خیلی از چیزها و دوست و دشمنها مشخص شد. و مشخص شد هیچ کشوری خواهان جنگ تمام عیار نیست و کنترل شده عمل می‌کنند.
  • رضا IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    6 5
    من خودم چند باری کامنت بر علیه جنایات اسراییل میگذاشتم بهم اخطار میدادند وچند روزی نمیتونستم وارد اینستا بشم،مشخصه که اینستا به خیلی از قوانین خودشم هم پایبند نیست ،شما هرچی از مقامات ایرانی بد بگین وحتی رکیکترین الفلظرا به کار ببرین اینستا هیچ واکنشی نشان نمیدهد وحتی اموزش تروریستی هم بر ضد ایران تو اینستا بزارین به راحتی چشم پوشی میکنه ولی وای به حال کسی که کوچکترین حرف علیه امریکا واسراییل بزنه سریع تحریمش میکک
  • ایمان IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    9 6
    متاسفانه به خاطر بی تعصبی بعضی از مردم ایران اینستا وتلگرام وحتی واتساپ ارزشی برای قوانین ایران وفرهنگ ایران پابرانی قائل نیستند تا آنها پایبند قانون باشد فقط داد میزنن فیلترینگ برداشته بشه حتی مسئولین هم دقدقه قانون مداری ندارن
  • عبدالرسول محبی IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    0 0
    خیلی خیلی خیلی خوباست